Grönsakslasagne

Tar en stund att göra, men är värd det :)

På bilden ser den inte så god ut, men den är riktigt riktigt god!!

Portioner: 4-6

ca. 12 lasagneplattor, fullkorn
1 gul lök
1 röd lök
2 vitlöksklyftor
1 1/5 röd paprika
1 burk krossade tomater (400g)
150g fetaost
(utan animalisk löpe)
Olivolja
Oregano o basilika


BECHAMELSÅS:
3 msk smör
3/4 dl vetemjöl
7 dl mjölk
(vi tog havremjölk)
2 dl ost
Fetaost
Salt o peppar


Gör så här:
Sätt ugnen på 200 °C.
Smält smöret i en kastrull. Vispa ner mjölet och mjölken. Lägg i osten.
Låt såsen småputtra på låg värme i 5-10 minuter. Rör då och då.
Smaka av med salt och peppar.

Skala och grovhacka lök och vitlök. Dela och kärna ur paprikan.

Hetta upp olivolja i en vid kastrull. Fräs grönsakerna i ca 5 minuter tills de blivit mjuka.
Häll på krossade tomater. Låt koka ihop i ca 10 minuter.
Smaksätt med salt och peppar.

Täck bottnen i en ugnssäker form med ett generöst lager bechamelsås.
Lägg på ett lager lasagneplattor, täck med ett tunt lager sås.
Fördela sedan hälften av grönsaksblandningen över.

Upprepa proceduren med plattor, bechamelsås, grönsaksblandning och
lägg till sist på ett avslutande lager med plattor.
Häll över resterande bechamelsås och avsluta med att smula över fetaosten.
Ställ in i ugnen på mellersta falsen i 25-30 minuter.

Sätt ugnen på grill, högsta värme.
Låt lasagnen stå inne i ytterligare 3-4 minuter för att ge osten lite extra färg.

Låt gärna lasagnen svalna i 10 minuter.

Servera, ät och njut!

Till lasagnen la jag upp en enkel sallad på:
Groddar
Tomat, finhackad
Rädisor

Tips! Förra gången vi gjorde denna lasagne så hade vi i kronärtskocka och zuccini.
I grundreceptet ska det vara champinjoner, så kom ihåg att man gör som man vill, ändra o mixa efter egen smak!

2009-11-11 @ 18:28:51 Recept Permalink


Kommentarer
Postat av: Sarah

Låter jättegott! Ska absolut prova!

2009-11-12 @ 17:35:45
URL: http://sarahburstroms.blogg.se/
Postat av: Annica

mm, vilken smarrig lasange! Ja men eller hur. Jag hatar hur dom tänker och handlar.. så orättvist. ska ni hitta på i helgen då? kram

2009-11-13 @ 09:18:10
URL: http://mukisannica.blogg.se/
Postat av: Sarah

Jojoba-oljan som jag fick av dig använder jag främst i ansiktet. Den funkar hur bra som helst när jag börjar bli torr i ansiktet, vilket jag blir när det drar ihop sig mot vinter. Jag prövade att använda olivolja när jag skulle raka benen en gång, men jag fick utslag som sved som eld! Så jag vågar inte riktigt använda det på kroppen igen.

2009-11-13 @ 11:11:54
URL: http://sarahburstroms.blogg.se/
Postat av: Mik

jag håller med jag äter inte margarin. men de som är veganer eller mjölkproteinallergiker kan inte äta smör då det är grädde i. mest så jag tänkte :P

2009-11-13 @ 16:33:44
URL: http://mymica.blogg.se/iheartgreen

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback