GI-metoden?

Varför GI, varför inte?

GI är en bantningsmetod. Sköter man sig så funkar GI-metoden, det kan jag nästan garantera! Men är det något man vill hålla på med resten av sitt liv?
Jag tror att det är samma sak med denna metod som med de andra.. slutar man så går man upp igen, det man gått ner, eller kanske det dubbla!

Vissa tror att GI-metoden innebär att utesluta kost med högt GI och sen får vräka i sig hur mycket grädde,kakor och godis som helst. Varför vill man göra det? Det hör man ju själv hur farligt för kroppen det är. 

Jag tycker att man kan försöka minska på intaget av kost med högt GI, utan att för den skull vräka i sig en massa annat onyttigt. En balanserad kost tror jag är svaret.
Det bästa vore en kost uppmålad efter din kropp och ditt behov.

Jag älskar ju potatis i alla dess former, jag gillar pasta, ris, couscous och allt vad det är.. men själv bör jag minsta på intaget eftersom jag inte är någon som tränar särskillt mycket. Så denna vecka (våran hälsovecka) lägger jag på så mycket ris som jag brukar, och sen tar jag bort ungefär hälften. Utan att minska på det övriga på tallriken!
Tänker i fortsättningen försöka hålla på detta. (äter sällan ljust bröd, och väljer helst fullkornspasta m.m.)


Sammanfattning: Skippa ljust bröd! Minska på pasta, potatis, ris, m.m. och välj i första hand fullkorn!
(Rekommenderar inte detta för dem som tränar mycket)


Har du någon gång följt en bantingsmetod??
Hur gick det?


//Kicki

Ps. Högt GI ger sämre sömn!
2009-09-15 @ 13:42:23 Allmänt Permalink


Kommentarer
Postat av: Lena

Förra hösten gick jag med i viktväktarna och i början av sommaren (7mån senare)hade jag gått ner 18kg, och har hållt mig där sen dess. så jag kan starkt rekomendera viktväktarna! Lena (Agnes mamma)

2009-09-15 @ 20:49:15
Postat av: Sarah

Jag och pappa prövade GI för någon sommar sen och det gick ganska bra. Man kan äta mycket god och nyttig mat utan en massa kolhydrater upptäckte vi. Jag gick ner 7 kilo under den sommaren. Men när våran fantasi tog slut så gjorde också viktnedgången det. Jag håller med dig. En balanserad kost och motion är nog det bästa. Puss!

2009-09-15 @ 21:10:19
URL: http://sarahburstroms.blogg.se/
Postat av: Kicki

Tack ska ni ha! Mycket intressant. :)

2009-09-15 @ 21:38:00
URL: http://ekogatan.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback