Varför man bör undvika e-ämnen...

Har läst lite om e-ämnen, eller e-nummer.

Exempel:
Philadelphiaost innehåller E410 och E407:
KÄNDA HÄLSORISKER
E 410:
"Kan ge upphov till överkänslighetsreaktioner hos personer som är allergiska mot ärtor, bönor eller jordnötter."
E 407:
"Cancerframkallande i djurförsök. Hittills ingen konstaterad risk för människor. Nya studier väntas."

Källa: http://www.aktavara.org/default.aspx


"Vardagsfett och vardagsfett"
Att ha smör på mackan, och lite mjölk i maten, eller att äta en fetare fisk än en mager. Spelar ingen större roll.
Börjar man däremot att ha friterat, snabbmat, snax och mängder med ost som vardag så ser det lite värre ut.
För er som ändå vill dra ner på det vanliga, mer ofarliga vardagsfettet så kan ni få kika på det här:

Smör (äkta bredgott) : 75% fetthalt

Ost (ex. prästost) : 31% fetthalt

Mjukost: 9% fetthalt

Messmör: 5% fetthalt (Innehåller dock en liten mängd socker.)

Med andra ord kan man ta bort smöret och osten och bara använda lite mjukost med ett knippe groddar eller några gurkbitar.

Obs!
Magra produkter som lightprodukter innehåller oftast mer E-ämnen, och är därför mycket mer onyttiga.
Kolla därför alltid innehållsförteckningen innan du handlar.
Glöm inte att man får mindre för pengarna om man handlar lightvaror.


Själv har jag tagit bort alla lightprodukter och ändå gått ner i vikt, och mår dessutom mycket bättre! ;)



//Kicki
2009-09-15 @ 12:04:41 Allmänt Permalink


Kommentarer
Postat av: Annie

Det är nog vetenskapligt bevisat att man inte alls går ner mer i vikt med light, så behöver man inte ska man inte äta det!

2009-09-15 @ 12:38:04
URL: http://annelie86.blogg.se/
Postat av: Kicki

Tack Annie! Det visste jag inte :)

Om jag ändå har dig här.. Diabetiker.. funkar det bra för diabetiker att äta light, eller är det bara "mindre farligt"?? Alltså bör dom låta bli light också, eller är det fritt fram? Du förstår vad jag menar tror jag!? :)

2009-09-15 @ 13:13:25
URL: http://ekogatan.blogg.se/
Postat av: Annie

Det beror på, i mat så funkar vanligt men saft och läsk så "måste" det vara light annars tar kroppen för mycket stryk (man måste ta mer insulin och kroppen måste jobba mer). Och nu är jag ju absolut ingen expert, kan mycket väl ha fel! Vi använder ganska mycket light i maten men det är för att det är enklare helt enkelt.

2009-09-15 @ 19:15:38
URL: http://annelie86.blogg.se/
Postat av: Angelica

Nu blir jag lite förvirrad när du först skriver några rader om E-ämnen (dock inte så mycket men antar att budskapet var att det helst bör undvikas, eller?)och efter det att man kan byta ut smör & ost för att istället använda mjukost på mackan.. nu handlade ju det om fett men ändå.. mjukost är väl ändå en produkt som innehåller både en och två E-ämnen samt en mängd andra konstiga saker om inte något hänt sedan sist jag kollade.

2009-09-15 @ 20:03:06
URL: http://anejlica.blogg.se/
Postat av: Angelica

Och just det.. lightprodukter måste ju också kommenteras :) Diskussionen där brukar oftast handla om att på grund av att de innehåller mindre fett så blir man inte lika mätt på dem vilket gärna leder till att man äter mer vilket i sin tur gör att många istället går UPP i vikt. Inte bra. Ät bra fetter i lagom mängd istället tycker jag! Angående "sockerfria" drycker som istället innehåller tex aspartam skulle jag ju inte rekommendera någon att dricka dessa då de kan ge både nervskador, leukemi, och cancer.

2009-09-15 @ 20:14:51
URL: http://anejlica.blogg.se/
Postat av: Kicki

Nja.. Jag har ju skrivit att man bör kolla innehållsförteckningen innan man handlar, eller hur?

Och är det en massa E-ämnen i mjukosten (vilket det ofta är i ost också) som är farliga så tycker jag INTE att man ska välja den. Men den vi har nu är det inga farliga ämnen i,det har jag givetvis kollat upp!.. jag väljer denna vecka lite mindre fett för att jag inte vet bättre då :)

Tur att jag skrivit att jag inte har helkoll och att jag inte är någon expert iaf ;)



Tycker du bör läsa inlägget en gång till och se att jag skrivit att det är ofarligt fett man väljer bort, men vissa kanske behöver det! Och då finns det alternativ.



Det är jätte kul att du skriver dina åsikter, men det hade kunnat låta lite mer trevligt, särskilt när jag vet att du förstod att jag tycker att man ska ta bort E-ämnen.

2009-09-15 @ 20:45:37
URL: http://ekogatan.blogg.se/
Postat av: Kicki

Och tack Annie! :)

2009-09-15 @ 20:46:32
URL: http://ekogatan.blogg.se/
Postat av: Lena

Jag säger bara: Läs boken, DEN HEMLIGE KOCKEN av Mats-Eric Nilsson! Efter den kan jag garantera att du inte vill äta mat knappt. Men den är sjukt bra. Jag ha visserligen ätit mestadels ekologiskt och knappt ätit mjölk produkter och halv/hel fabrikat sen jag blev vegetarian. Dvs typ 10 år nu. (shit vad gammal jag känner mig.. )Pga att jag tycker det innehåller för mycket skit. Och för att jag inte tycker att djuren har det så bra heller. Men många saker jag inte trodde fanns i maten, finns där. Äckliga och farliga saker alltså! Så läs den och säg vad du tycker om den (om du nu inte redan har läst..)



2009-09-15 @ 20:50:22
URL: http://lenaloo.blogg.se/
Postat av: Kicki

Tack så mycket Lena! Jag vill säga att jag hoppas på att en dag komma lika långt som dig! Det gör jag verkligen, men jag måste ta det i min takt :)

Jag har slutat äta fil och försöker sluta med ost.

(dricker givetvis inte mjölk som dryck heller)

Det är mycket jag låter bli eller undviker, men jag hoppas på att sluta helt med vissa saker.

Jag vill absolut läsa den boken! Hoppas den finns påå bibblan att låna!? :)

2009-09-15 @ 21:35:59
URL: http://ekogatan.blogg.se/
Postat av: Angelica

Menade inte att låta otrevlig tråkigt att du uppfattade det så, ska nöja mig med att läsa i fortsättningen.

2009-09-15 @ 22:22:16
URL: http://anejlica.blogg.se/
Postat av: Kicki

!? Jaja. Försökte vara positiv och ta fram att jag tycker det är bra att du skriver dina åsikter. Men gör som du vill.



Jag skriver det här för att få lära ut och få lära mig.. däremot inte så kul när jag VET att du förstod budskapet.. vem fan kan mena att man BÖR äta E-ämnen!? Det gör mig ledsen eftersom man återigen "misstolkar" och inte läser allt jag skriver.

Jag vet ju att du har mer kunskap än mig om sånt här med mättade fetter och vad som är onyttigt för kroppen. Det vill jag lära mig av dig, därför är jag tacksam för kritik, huvudsaken man gör det för att vara snäll....

2009-09-16 @ 08:27:02
URL: http://ekogatan.blogg.se/
Postat av: Lena

Jag tycker det är jätte bra att du försöker. Och att du vill. För annars ska man ju inte göra det. GO Kicki! Jag hejar på dig!



Jag har också tagit allt i min takt. Det ska man göra. Men jag slutade iofs tvärt med alla djur produkter när jag var 14. Sen har det pendlat om jag ätit mjölkprodukter eller inte. Chokladen är boven i dramat. Och osten. Som jag älskar. Så det äter jag ibland nu, men det är väldigt sällen.



Försöker undvika allt från djur så gott det går. Jag hade en priod då jag åt fisk ockå, ett tag innan graviditeten och under, sen när jag slutade amma så slutade jag igen. Men jag ser det som att jag gjorde det för Mira, och inte för mig ;) om du förstår? Samvetet du vet ;)



Jag tycker att man ska göra allt man kan för djur och miljö. Inte äta halv/helfabrikat osv. Men det går rent ekonomiskt inte alltid för mig. Jag försöker att handla det mesta eko/reko/miljö vänligt. Ibland innebär det att man får välja bort vissa saker. Och en del saker är vktigare än andra att köpa bra saker av. Tex, kaffe, kakao,och soya produkter. Det kräver så mycket av djur/natur och framförallt av arbetarna.Och att du börjat med tvättnötter är ju skit bra. Känns så onödigt att hålla på och spola ut en massa crap i naturen när man egentligen inte behöver. Så jag köper av dig om du ska sälja!



Boken finns säkert at låna. Annars kan man köpa den på typ ica maxi. Det är en bok som är ganska matnyttig. lite som ett uppslagsverk. Så om du har pengar att köpa den för tycker jag du ska göra det..



Ännu en gång. GO Kicki (och Pether och Agnes också förståss :))



Kram

2009-09-16 @ 12:45:23
URL: http://lenaloo.blogg.se/
Postat av: Kicki

Tuuuuusen tack Lena!!!! Du har så mycket vettigt att säga för mig att lyssna på.. det är så tråkigt att du bor så långt bort. (eller vi?) Hoppas vi kan se till att ses snart ändå! Kramar på er!!! Och tusen tack igen :D

2009-09-16 @ 15:03:53
URL: http://ekogatan.blogg.se/
Postat av: Angelica

Det är så himla tråkigt att det alltid lyckas bli såhär när vi skriver men ska försöka förtydliga mig så vi förhoppningsvis förstår varandra lite bättre. Jag förstår självklart att du inte tycker man ska äta E-ämnen och det var därför jag påpekade mjukosten som ju (iaf alla jag tittat på, har du hittat någon utan är det ju jättebra och då skulle jag gärna vilja få namnet så jag kan införskaffa en tub själv) innehåller smältsatser = E-ämnen, bla E450 och E452 är vanliga vilka bland annat kan ge njurskador och njursjukdomar, störningar med matsmältning och tarmar samt öka upptaget av giftiga tungmetaller. Förstår du hur jag tänker? Att först upplysa om att E-ämnen inte är bra för att sedan rekommendera en sån produkt (eller vad jag trodde alltid var en sån produkt, men som sagt jag kan också ha fel). Jag menade absolut ingenting illa med det jag skrev och ber verkligen om ursäkt om du tog illa vid dig, undrade bara hur du tänkte. Förlåt?:)

2009-09-16 @ 21:01:01
URL: http://anejlica.blogg.se/
Postat av: Lena

Jag är glad att jag kan vara till någon nytta ibland ;) Tycker det är jätte kul att du tycker så. Tack tack tack!

Och ja, det är väldigt tråkigt att det är så långt i mellan. Men från och med vintern kommer vi åka upp en del. Så att Mira förhoppningsvis kan träffa sin pappa lite mer. Så då kommer vi och hälsar på varje gång vi åker upp. Om vi får såklart, och om ni är hemma :)



Ha det bra och hälsa lilla familjen! Puss på er!

2009-09-17 @ 00:19:44
URL: http://lenaloo.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback