Påsktips!

Något jag kan ana säljer riktigt mycket under påsken är dun. Alla dessa färgade dun.
Hur kan det vara så "trevligt" att ha djurplågeri på kvistar??


Jag hade tänkt ta in lite ris/kvistar själv och pryda, fota och lägga upp här för att ge exempel på hur man kan göra istället, på ett lite snällare och bättre sätt!
Tyvärr har det inte blivit av än så därför nöjer jag mig med att skriva om det.

Du behöver:
Påskris/kvistar
Garn/snören

Gör så här:
Knyt små söta rosetter i riset, ställ i vas, klart! ;)

Det här är ett annat sätt:

Lånad bild!


Det är fruktansvärt vad de stackars djuren får stå ut med när dunen blir plockade från deras kroppar.
Och det är bara en liten del i hela processen. Först ska de plågas hela deras liv i väntan på att få bli plockade, sen ska de transporteras trångt och jävligt. Efter det hängs de upp på krokar, får elstötar så de svimmar (om de har sådan tur) plockas och sedan skär man halsen av dem så de får förblöda ihjäl eller så huvudet lossnar från kroppen.

Ja. Ungefär så går det till. Tänk på det nästa gång du pryder påsken i dun.
2010-03-22 @ 19:10:33 Djur&Natur Permalink


Kommentarer
Postat av: Annica

Ja men eller hur. Men idag gick det mycket bättre!!

2010-03-22 @ 22:05:59
URL: http://mukisannica.blogg.se/
Postat av: Sarah

Inget påskpynt för våran del, och därmed inte heller något påskdun! Skulle inte ha haft dun vilket fall som helst tror jag. Men visst finns det syntets-dun va? Pussåkram!

2010-03-24 @ 02:00:00
URL: http://sarahburstroms.blogg.se/
Postat av: stina

Förra året skrev jag en insändare i tidningen där jag frågade vad det är för fina fjädrar som kommunen har prytt våra gator med. självklart fick jag ju inget svar men jag kanske fick några fler att fundera på om man behöver ha fjädrar i riset.. jag var dessutom på många affärer och frågade om det var syntetfjädrar eller äkta. och ingen visste så jag köpte inga förra året. hittar jag syntetfjädrar så ska jag självklart köpa för det är ju trevligt. men det går helt klart bort om det är äkta fjädrar..



påskgodiset funderar jag också på. På Coop finns ju Ekorrens ekologiska godis i färdiga påsar. finns i tre olika påsar och dom är riktigt goda. utan gelatin och allt :)



KRAM

2010-03-24 @ 17:47:12
URL: http://stinasohlberg.blogg.se/
Postat av: åsa

Tack! Kommer inte köpa dun i år! Lovar! :)

2010-03-25 @ 15:37:23
URL: http://torgersson.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback