Vegan?

För att göra det ännu lite svårare för mig själv och alla runt omkring mig, så slutar jag nu med mjölk.
Jag får ingen ny titel, men jag kommer att äta mycket vegankost.
I en veckas tid har det varit totalstrejk i min mage, och jag har knappt vågat vistats bland folk i väntan på en exposion! Det är sant! Men det har inte blivit något än.
Jag anar att det är mjölken (vilket jag anat i många år), men efter den här veckan så orkar jag inget mer. Så här illa har det inte varit förut heller.

Jag förstår inte hur det ska gå till att byta bort mjölken, så jag tar gärna emot ALLA tips jag kan få!
Det verkar inte vara så billigt med mjölkfritt heller.
Och jag som redan är så känslig på vad jag äter.
Nej, jag blir inte vegan. Långt ifrån. Men det blir nog en del vegan-kost.
Förhoppningsvis är det bara för en period, även om jag faktiskt verkligen gillar idén med att äta vegan-kost för att tänka på djuren. Men det är fortfarande lite för svårt än, jag som inte lärt mig allt om att vara "viltterian" än.
2011-09-04 @ 15:42:30 Allmänt Permalink


Kommentarer
Postat av: Tirja

Tror du det är mjölkprotein eller laktos?



Vanlig mjölk finns ju laktosfri (smakar precis som vanlig mjölk likaså grädde och cream cheese och jag tror även att cream fraich finns utan laktos så där behöver man ju egentligen bara byta från vanliga till laktosfria)

Medans mjölkfritt är ju oftast gjort på soja eller havre tror jag, har inte så stor koll på de då jag bara testat laktosfritt dom gånger jag är extra känslig! Där är det nog en smakskillnad eftersom det inte är mjölk från början ens!



Hoppas du hittar något som funkar för dig!



Kram <3

2011-09-04 @ 17:39:10
URL: http://tirja.blogg.se/
Postat av: Lena S

Rismjölk och soyamatlagningsgrädde använder jag jämt. Mildas mjölkfria margarin. Alpro soya har ju både naturell och smaksatt yoghurt. Och tofuline glass är godast! Sen finns det många goda vego alternativ till vispgrädde och vaniljsås, om man vill ha sånt. Go Green är bra på det. Annars finns det ju laktosfritt av det mesta. Även ekologiska laktosfria produkter. Fast jag tycker att de vegetariska produkterna är godare än de laktosfria :)



Hoppas du hittar några alternativ, mjölkmage är ju inge vidare :/

Kram kram!!

2011-09-04 @ 18:27:20
URL: http://gopublic.devote.se
Postat av: Kicki

Tack tjejer! Vanlig mjölk har jag inte druckit rent på flera år, och senaste åren har jag haft rismjölk eller havremjölk till smoothies eller gröt.

Jag börjar iaf med att testa utan mjölk helt, och sen om jag känner att det inte funkar kan jag testa med lite laktosfritt på vissa saker.



Pålägg är nog största frågan just nu egentligen?? Inget smör, inga mjölkprodukter, inget kött..vad finns det då??

2011-09-04 @ 21:52:35
URL: http://ekogatan.blogg.se/
Postat av: Angelica

HUMMUS eller dyl bönröror är ju super, mosad avocado kan du använda som smör med olika grönsaker på det är huuur gott som helst, yofu, ägg (om du inte ska ta bort det också?), stekt svamp?.. sen står det helt still men det ska finnas mycket mer. Finns det inte vegan-ost på hyllorna förresten? Har för mig att jag har sett det nånstans.. Hoppas magen blir bättre. Havregrynsgröt med rismjölk och bär ska ju vara en riktig magsmekare annars :) Skulle också vilja övergå mer till veganmat men är för dåligt påläst för det. Kramar till dig ♥

2011-09-05 @ 18:40:59
URL: http://anejlica.blogg.se/
Postat av: Annelie

Haha ja du gör det allt svårt för dig/oss! ;P ♥

2011-09-07 @ 07:51:50
URL: http://anneliemedmera.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback