Min farfar köpte gammalt bröd...

Hur ska jag kunna skriva det här inlägget utan att bli tvungen att skriva om min konstiga relation (eller icke relation) till min farfar? Jag säger såhär: Jag hyllar honom inte. Jag tror inte han var en av guds bästa barn. Men mer vill jag inte säga om det. Här kommer ett litet inlägg om KONSUMTION.
När jag var liten skämdes jag över min farfar.
Han åkte till byn och köpte gammalt bröd.
Vad jag vet, så brukade dom lägga undan gammal mat åt honom.
Han åkte dit och köpte det han ville ha, och det andra kastade dom.
Jag skämdes. 
Varför köper farfar gammal mat?
Idag beundrar jag det.
Jag vet inte vad han tänkte.
Jag tror inte att han egentligen tänkte på att hjälpa moder jord.
Kanske hellre att han var snål.
Men jag vet inte.
Kanske störde det honom att så mycket mat gick till spillo?
Men det spelar ingen roll.
Idag är det ingen som säljer gammal mat.
Är det förbjudet? 
Eller är det bara p.g.a riskerna?
Det borde vara upp till konsumenten.
Det är helt sjukt att så många går fattiga och svälter.. och vi slänger hellre maten än att ge bort den.
2012-02-04 @ 11:50:58 Allmänt Permalink


Kommentarer
Postat av: Annelie

Jag tror faktiskt att det är förbjudet. Är helt hundra, men skulle det visa sig att det inte är det så har jag lärt mig något! Men hos Andreas så får de inte sälja t.ex. godis som datumet gått ut på fast det är fullt ätbart (haha sånt har jag koll på ;)) Men sen har man ju hört om butiker som märker om varor och det är ju inte så kul, och väldigt olagligt! Men det var ju en helt annan sak än vad ämnet handlade om. Hur som, bäst före datumet är ju att det minst ska hålla till det, oftast håller det ju flera dagar längre!

2012-02-04 @ 19:49:47
URL: http://anneliemedmera.blogg.se/
Postat av: macknow

Ja, jag tycker också att det är hemskt! Mogge kör brödbilen och JISSES vilka mängde de slänger, dagligen!! JAg har flera gånger påpekat att de borde skänka till kyrkan, röda korset eller liknande.. men de får inte!! Och då är inte ens allt bröd gammalt. Eller bara för att bästföre datumet gått ut så behöver det ju inte var gammal det heller..

2012-02-04 @ 21:24:41
URL: http://macknow.blogg.se/
Postat av: Angelica

ja det är samma överallt, på varenda matbutik och många cafeer (iaf på törners vad jag vet, det är inte ens tillåtet för de anställda att ta med hem utan allt måste slängas). sjukt men tror att det är lag på sånt precis som Annelie skriver.

2012-02-05 @ 05:16:14
URL: http://anejlica.blogg.se/
Postat av: Tirja

Vi får ta brödet som pågen kör ut i stan (gratis eller mot att vi hämtar det själva) och ge till kossorna på gården. Och det är sjuuuuuuukt va mycket av brödet som INTE ens datumet gått ut på som dom slänger, bara för att det kommer in nytt.

Kan tänka mig att det är lika bland många andra livsmedel tyvärr.

2012-02-05 @ 22:35:49
URL: http://tirja.blogg.se/
Postat av: Kicki

Men Tirja! Kan inte ni inte ta med extra till dig och din familj???...och dina vänner?? :)

2012-02-06 @ 18:44:26
URL: http://ekogatan.blogg.se/
Postat av: Tirja

Jo det klart vi gjorde. Egentligen får dom väl inte låta oss hämta det heller, men vet att vi inte va ensamma om att få ta till djuren iaf.

Finns ju massa bestämmelser om hur det ska gå till.

Men jag vet ju inte exakt vad och hur det står till med det hela!

2012-02-06 @ 18:51:12
URL: http://tirja.blogg.se/
Postat av: Tirja

Vet inte om dom fortfarande hämtar heller för den delen. Tror inte det är lika mycket iaf. För vi köper numera vårat bröd i butik.

Fast jag har stora planer på att börja baka eget bröd istället faktiskt!

2012-02-06 @ 18:52:39
URL: http://tirja.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback