Lite mer om E-ämnen..

Det här inlägget var tydligen inte upplagt längre.. ?!

Jag ska ta upp det här med E-ämnen igen.
Ibland får man prioritera. Jag vill dra ner/sluta äta ost och därför äter jag mjukost just nu..för att avvärja ;)

Vi är inte alltid bra på att kolla e-ämnen, och ännu sämre på att veta vad som är dåligt när dom skriver ut ämnenas riktiga namn (istället för E339 eller vad det kan vara.) Jag har ingen aning kan jag säga!
I mjukosten vi har nu är det två e-ämnen, men ingen av dem är farliga. Och eftersom vi undviker e-ämnen så har vi inte uteslutat det helt än. (alla e-ämnen är inte heller farliga) Vi letar alltid efter det alternativ som har minst e-ämnen och som ser ut att vara en bra produkt. Hittar men ens många produkter som är helt fria från e-ämnen??

Om jag inte minns helt fel så innehåller skagenröra 25 olika E-ämnen. Jajjemen. Den har jag ätit för några år sen.. inte konstigt man mådde dåligt. Och inte heller konstigt att man såg ut som man gjorde.

Här ska ni få några fler exempel:
KÄNDA HÄLSORISKER
E621: "Kan ge upphov till överkänslighetsreaktioner i form av huvudvärk, svettning, halsbränna, yrsel, tryck över bröstet och illamående vid intag av höga halter. Kan vara ohälsosamt för småbarn."

E627: "Kan utgöra problem för personer som lider av njursten och gikt. Kan också vara ohälsosamt för småbarn."

Sen vet jag att det finns många e-ämnen som kan ge sömnproblem.
Några kan ge paranoia och psykiska problem.



Även om man inte bryr sig om sig själv så tycker jag att man bör bry sig om de övriga i sin familj.

Kollar du efter E-ämnen??

//Kicki
2009-09-20 @ 19:21:55 Allmänt Permalink


Kommentarer
Postat av: Sarah

Jag började kolla efter e-ämnen efter att du tipsade mig om det för några månader sen. Men jag visste inte att dom kunde vara så dåliga!

2009-09-21 @ 07:11:54
URL: http://sarahburstroms.blogg.se/
Postat av: Granna

E621-625 tror jag det är innehåller glutamat. Så dessa fem köper jag inte. Fick sålla bort en del av mina kryddor bla efter jag började nobba, men det finns så mycket i handeln så det känns bara skönt att ha lite mindre att välja på :-) puss

2009-09-24 @ 22:16:48
Postat av: stina

Jag är ett freak gällande sådant. den enklaste lösningen jag har är att köpa KRAVmärkt mat. De tillåter bara naturliga e-ämnen så som citronsyra och sånt där som också räknas som tillsatser.



Köpte e-nummer guiden och kom till aspartam. Fy fan att det inte är förbjudet. De som oftast äter det är överviktiga och diabetiker och gissa vad. Aspartam förvärrar kroniska sjukdomar som diabetes och förvärrar även fetma.

SEdan var det ungefär 50 olika fler biverkningar så det är skrämmande att jag kan gå in på Ö&B och köpa en burk med sånt vitt pulver där det står "gott att ha på flingorna"..

Skamligt!

2009-10-09 @ 22:11:48
URL: http://stinasohlberg.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback