Bilar överallt..

Kan man ta körkortet helt utan motivation?

Många gillar att köra bil eller skoter, motorcykel eller båt, m.m.

Jag gillar naturen. Jag har inte mycket för att köra bil, det ligger inte i mitt intresse och jag tycker att det är mer nackdelar än fördelar med att ha körtkort. Därför känns det väldigt svårt för mig att ta det.
Jag tycker att vi i första hand ska försöka ta oss fram med det vi är skapta att ta oss fram med, alltså benen.
Efter det kan man välja mer naturvänliga sätt som t.ex cykel eller samåkning som buss, tåg eller annat alt.
Jag tycker inte (längre*) att man ska ut och åka bara för att åka. Det är slöseri med pengar, tid och är inte bra för miljön, inte heller gynnar det kroppen.  Att gå ut och gå däremot ger motion, man sparar pengar och värnar om miljön.
Men någonstans spricker det här för mig.. ni som känner mig vet att jag älskar att köra skoter, skulle gärna ta MC-kort och tycker det kan vara riktigt nice att dra ut och åka båt en varm sommardag.

Jag vill i största mån välja bort sånt, är det värt det?

Världen kommer inte att gå under i år, antagligen inte inom några år heller, kanske inte under min livstid, men visst vore det härligt att veta att man själv gjort vad man kunnat för att behålla den vacker och frisk så länge som möjligt.. det är trots allt "mina" som ska leva vidare här också..
Mina barn, barnbarn, barnbarns barn....


Lånad bild.


(*jag förstår er som gillar att bara vara ute och åka för jag har själv tyckt mycket om det)
2010-04-19 @ 12:23:32 Allmänt Permalink


Kommentarer
Postat av: Marianne

Jag tycker inte att det är värt det om man har möjlighet att använda sig av kollektivtrafik och/eller har gångavstånd till arbetet/affären/dagiset etc. Men om man bor lite avsides och använder bilen för längre turer så tycker jag att det är bra, fast då kan man ju tänka på att skaffa en så miljövänlig bil som möjligt! När det gäller exempelvis skoter så är det ju något de flesta kör enbart för nöjes skull,men å andra sidan så blir det ju inte i så jättestor utsträckning heller.

2010-04-19 @ 14:42:35
URL: http://aianne.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback