Eko - kaffeodling

Moa, min otroligt fina vän, har varit på en föreläsning om ekologi.
Hon köpte då en prenumeration på tidningen REKO till mig!
Hon hade även med sig lite infopapper som jag ska få läsa.
När jag väl började läsa vart jag så inspirerad att jag ville slänga upp ett litet inlägg.

"En ekologisk produkt har tagits fram med metoder som är skonsamma mot miljö, lantarbete, djur och mot dig som äter maten."

Det visste vi kanske redan.. men visste ni det här?..
Konventionell kaffeodling
  • Tredje mest besprutade grödan i världen
  • 95% minskning av fåglar
  • Flera hundra tusen människor varje år blir invalidiserade eller dör.
  • Omfattade vattenföroreningar.
  • Men större skördar
Ekologisk kaffeodling
  • Igen besprutning
  • Samma eller större fågelpopulation som skogen
  • Inga vattenföroreningar
  • Men mindre skördar
För mig är det ett enkelt val att välja ekologiskt kaffe.



lånad bild.
2010-08-28 @ 09:46:50 Allmänt Permalink


Kommentarer
Postat av: Granna

... och rättvisemärkt. Typ Zoegas Hazienda eller Estanzia -mmmm!

2011-06-08 @ 20:36:11

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback