Kommentar:

"jag måste bara få ge dig en annan syn på det här med att ge bort djur till fattiga människor.
Förut tyckte jag att det var den ultimata julklappen och presenten. Bara för kanske något år sedan tänkte jag göra det själv.
Men sedan fick jag genom en välskriven artikel upp ögonen för att se på denhär sortens välgörenhet med helt andra ögon.

Att ge bort djur som välgörenhetsgåva är helt fel då man pressar in redan fattiga och utsatta människor i ett system där de blir helt beroende av djurhållning, vilket direkt spär på matkrisen genom att djuren och människorna konkurerar om mat och vatten. Fn framhåller djurhållningen som en av de tre största orsakerna till försörelse av jordbruksmark, luftföroreningar, klimatförändringar, vattenförstörelse, vattenbrist och förlust av biologisk mångfald. Visserligen syftar de såklart på de riktigt stora djurhållningsindustrierna men att ge fattiga människor djur gör så att vi öppnar dörren för dom att kliva in i den indutrin sakta men säkert.

Likaså att vi förskräcktes av ur grisarna blir behandlade i sverige när djur har det flera gånger värre i de fattiga länderna som inte ens har några djurskyddslagar. Självklart menar jag itne att de som får geten, kycklingen eller grisen kommer att behandla den dåligt med flit men bara det att de kanske int ekommer att kunna ge djuret tillräckligt med mat vatten eller tak över huvudet är ett plågeri det med.
Lika att man sprider kötttrenden som vi alla vet är så stor faktor gällande klimatförändringar, lokal matbrist och svält. Naturskyddsföreningen jobbar med kampanjer mot köttkonsumtion till fördel för klimatet och miljön. Och Rädda barnen vägrar animalier då de orsakar en stor del av de problem som de jobbar med att komma till rätta med.

Förstår du nu hur jag ser på det hela? kanske vart lite krångligt men jag försökte sammanfatta det jag hade läst ur artikeln..

Iaf så känns det verkligen som att en animalisk gåva stjälper mer än den hjälper. Även fast man vill gott så känns det inte rätt längre när man funderat på dom här sakerna..."


Helt klart Stina ser jag det här med andra ögon nu. Det räckte med att se kommentaren så började tankarna snurra... innan jag ens läst alltså. Såhär långt hade jag inte tänkt, men i min värld är det självklart att man inte väljer att ge bort ett djur. Jag får tacka så mycket och helt klart ändra Januari-presenten! :)
Som du såg så fanns det flera andra sätt att skänka pengar på :)
Tack!!
2010-01-23 @ 08:40:20 Allmänt Permalink


Kommentarer
Postat av: sara

Haha, det är bara för att jag väljer dom glada bilderna ;)

2010-01-23 @ 15:56:13
URL: http://sarasandman.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback