"Misslyckad skottlossning"

Hur går tänket?!
"Älgen på Storsjön skulle avlivas humant. Så blev det inte. Efter 14 skott från en jägare flydde älgen och föll ner i en vak ute på sjön."




"Det hela handlade om en älg som låg på isen 250 meter från land."

Hade man inte kunnat vänta tills älgen gjort ett försök att själv flytta på sig? Eller kanske börjat med ett försök på närmare håll? Hade man inte kunnat låta naturen ha sin gång? Skulle älgen ramla ner så är det så det är, men att döda den bara för att den ligger ute på isen, nej det är inte rätt tycker jag!

(Jag förstår att det inte anses som humant att låta älgen ramla ner i en vak och kanske inte ta sig upp och därmed drunkna, men jag anser ändå inte att det här sköttes på rätt sätt!)

"– Det blåser väldigt mycket där ute så det är svårt. Bössan är inställd på 130 meter och avståndet är väl kanske 260 meter, sa skytten."
ÖP avslutar med: "Att avliva älgen från helikopter är inget alternativ eftersom det inte går att få tillstånd för det. Det mest troliga är att nu älgen plågas till döds ute på isen."
http://op.se/ostersund/1.2005758-misslyckad-skottlossning-nar-alg-skulle-avlivas
Jag förstår inte hur dom tänkte! Ska man skjuta en älg ska man vara SÄKER på att man träffar och att man träffar RÄTT.
Nej FY säger jag bara!!!! Stackars, stackars älg...
2010-05-05 @ 17:43:08 Allmänt Permalink


Kommentarer
Postat av: Annie

Ja stackars älgen :( Men han tog sig tydligen upp och dom sköt han från helikopter ändå hörde jag..

2010-05-05 @ 18:55:41
URL: http://annelie86.blogg.se/
Postat av: Moa

Håller helt me dig!! vill bara inflika att orsaken till att dom sköt på älgen var att den va skadad sen innan, troligtvis trafikskadad..då ses det hela som ett eftersök o då ska djuret dö till vilket pris som helst..men jag fattar fan inte varför dom inte tog han från helikopter på en gång!! totalt värdelöst!!

2010-05-09 @ 21:33:15

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback