Den smakförstörda konsumenten.

De allra flesta väljer idag det "falska" och det billigare, i tron om att de väljer något lyxigt.
Vi kan ta ett exempel:
Big pack eller Sia Vaniljglass.
Vi som vill välja bättre glass, skulle välja Sia. Den är dyrare, exlusivare och med svarta små prickar som talar om att det är ÄKTA vanilj i. Inte kemiskt framställt arom som vi inte har en aning om vad det är. Som vanillin. Det lärde jag mig för några år sen, att det var inte bra. Det var inte äkta. Mer än så visste jag inte.
Vanillin kommer från RÖTAD GRAN, ett annat vaniljarom kommer från KOBAJS. (Detta används mest troligt inte i mat ännu, utan (förhoppningsvis) bara i parymer m.m.) Vad man använder för syror för att utvinna dessa aromämnen, det jag inte, men nyttigt? Det tror jag knappast.
Jag tror helt klart att Sia Vaniljglass är en bättre glass än många andra.
Men nu ska vi kolla vad det är i:
Mjölk
Grädde
Glukossirap
Socker
Vasslepulver
Druvsocker
Vaniljarom
Vaniljmärg
Emugleringsmedel
Stabiliseringsmedel
Andra glassorter av billigare märke kan innehålla många många fler konstgjorda ämnen.
(Jag kommer att återkomma med ett recept på enkel hemgjord ÄKTA vaniljglass!)
Ett annat exempel är "Rökt skinka", det kan egentligen betyda; Kokt skinka, som doppats i en syra med rökarom!!
Jag ska inte fördjupa mig mer i detta. Bara ge er en liten vink! :)
Att testa äkta mat, är som att börja leva ett helt nytt, spännande liv!
Kärlek till er!
2011-10-30 @ 20:24:18 Allmänt Permalink


Kommentarer
Postat av: Anna

hej jag ska kommentera då.. just de där med att lite dyrare är bättre... så är de verkligen inte alltid. nu va de länge sen ja kollade men jag vet att förut skulle ja köpa nån sån där lite dyrare RIKTIG glass med äkta vanilj. istället för bara GB storpack. men då såg jag att den kunde ja inte ens äta. för dom hade MJÖL i glassen.. hur bra låter de. i glass ska de ju vara grädde och sånt. inte mjöl. lika med sylt. kommer inte ihåg om de är BOB sylt som dom oxå har mjöl i. billigt med mjöl (som inte ens ska vara där) men ändå är ju de ett "riktigt" märke.

2011-10-31 @ 15:32:53
Postat av: Angelica

Jaha får väl skriva en rad jag med då :) Ingredienslistan du la upp, var den från SIA-glassen? Vet inte vad den kostar, själv köper jag helst den ekologiska Järna-glassen men den finns ju inte här (och kostar över 100kr för en liter...) men den enda andra glassen jag faktiskt gillar i frysboxarna annars är GB:s gammeldags vanilj-glass, typ 12kr för ett sånt där litet paket och den innehåller endast: koncentrerad skummjölk, grädde, socker, smörfett, äggula, arom & vaniljstångbitar. Nu är inte jag nån expert men i mina ögon är det bättre än SIA-glassens innehåll. Rätta mig gärna om jag har fel. Kram

2011-10-31 @ 16:26:35
URL: http://anejlica.blogg.se/
Postat av: Kicki

Jag tror att jag formulerat mig lite klumpigt.. men jag menar att Sia-glassen INTE innehåller så bra grejjer.. och att det faktiskt kan vara lika illa (eller bättre eller sämre) med en dyr glass som en billig. Jag tycker ändå att det är så pass enkelt att göra riktig glass själv, och då räcker det med 3-4 ingredienser, så man ska inte behöva köpa den där fejtglassen. Dom har i arom i nästan all (om inte precis all) vaniljglass, eftersom vi är smakförstörda.. vi tror att det ska smaka på ett annat sätt än vad det gör, så det räcker inte med bara vaniljstång.

2011-11-01 @ 08:49:07
URL: http://ekogatan.blogg.se/
Postat av: Angelica

Haha jamen då blev inlägget genast lite mer förståeligt, tänkte tvärtom jag :) Håller helt med det bästa är såklart att göra själv, lägg gärna upp ett recept vettja :)

2011-11-01 @ 16:24:40
URL: http://anejlica.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback