Att samtala med sitt barn..

Nu ska jag skriva ett "litet" inlägg om något som jag tror är viktigt. Och det är att samtala med sitt barn.
Några frågor jag tänkt på:
Får barn vara sura? Får barn gnälla? Är det okej? Är det okej att barnen är griniga?
Nej, oftast är det inte det. Men får vi vara griniga? Får vi ha dåliga dagar? Ja.. det är ingen som bestämmer över oss.
Har vi tid att lyssna på våra barn? 
Har vi den lilla tiden att fråga VAD det är som gör att barnet mår som det mår?
Oftast hör jag mest bara "Men sluta gnälla!" "Herregud vad jobbig du är nu" "Varför ska du vara såhär?"
Eller att barnet bara direkt får som barnet vill.
Även om det oftast kanske inte ens handlar om att få som man vill. Det viktiga kanske inte var att få just den där leksaken.. viktigast var kanske att mamma/pappa lyssnade.
Och JA, det kan vara skitjobbigt att lyssna på sitt gnälliga barn.
Men om vi gav barnen det lilla, som att lyssna.. och säga att vi förstår.
Och om vi inte förstår.. så fråga varför!
"Jag förstå att det börjar bli svettigt i overallen och det är tungt att dra upp dragkedjan."
Eller
"Hur är det?" "Är något på tok?"
Eller
"Jag förstår att du hemskt gärna vill ha den där racerbåten, men mamma/pappa har inte råd just nu"
Eller föreslå något litet.* Eller en aktivitet när ni kommer hem. Eller att berätta VAD nu anledningen är.
(*Agnes ville ha en massa saker sist vi var på affärn, men då fick hon istället välja servetter till hennes kalas,funkade jättebra.)
-
Jag vet också att det finns barn som går omkring och mest bara är arga och ledsna och griniga.
Då tror jag att det beror på att dom vinner för mycket på det.
Uppmärksamhet eller kramar. Då har barnet lärt sig att det är lättare att vara ledsen än glad.
Barnet vet att när hon/han gråter, så får hon/han kramar.
Det kan också bero på att barnet väntar på frågan. Väntar på att få bli sedd.
Exempel:
"Varje gång jag gråter och skriker, så kramar mamma/pappa mig, varje gång jag blir arg så ser dom mig."
Jag lovar, det ÄR vinst. (Det är också precis därför det finns depressioner. Man vinner mer på att vara ledsen än att vara glad. Belöningen ger mer. Kanske finns det någon där som ger empati. Men man kan också trösta sig själv.. precis i det andetaget då gråtet börjar avta.. det är då man tröstar sig själv.. vilket också ger en belöning.)
-
Att komma ihåg: Uppmärksamma det som är BRA. Dom mysiga och glada stunderna.
Pratat med barnen!!! Försök att förstå dem! Trösta när dom är ledsna, men gör det inte utan anledning - om ditt barn har slagit någon annan så förtjänar hon/han faktiskt inte någon kram i den stunden.
Och skriker ditt barn efter en ny tallrik så förtjänar nog inte barnet det den gången heller.
Det är lika som att jag skulle skrika på dig att ge mig en ny tallrik.
Snällst mot ditt barn, är du om du lär barnet sociala regler, men också kommer ihåg att fråga VARFÖR vissa saker är viktigare än andra.
Belöna aldrig något du inte vill att barnet ska fortsätta med. Visa att du finns där och iaf VILL förstå.
Om barnet redan har det jobbigt.. tänk dig om det var du.. kanske du kan hjälpa barnet i den stunden och inte göra resten av allting lika jobbigt. PRATA,PRATA,PRATA!!! :)
-
"MAMMA, SE MIG... HÖR MIG... FÖRSTÅ MIG..."
2012-03-04 @ 14:52:45 Allmänt Permalink


Kommentarer
Postat av: Marianne

Väldigt bra skrivet! Det är så viktigt att barnen lär sig att identifiera känslor samt att hantera dem, och det är svårt om inte föräldrarna finns där och lär ut det.

2012-03-04 @ 20:22:50
URL: http://mariannepanther.blogspot.com
Postat av: Annelie

Jag håller med dig! I allt utom depressioner, det är ju oftast inte något man "väljer" att ha utan beror mer på saker i kroppen som man inte kan kontrollera själv. Men jag förstår tänket. <3

2012-03-05 @ 13:46:10
URL: http://anneliemedmera.blogg.se/
Postat av: Tirja

Tack gumman!

<3

Jag tror Agnes rum är perfekt ändå!

Men jag förstår ju att du vill göra fint till henne, jag har ju samma känsla innan, när det va gråa tråkiga vuxen tapeter med asiat-tecken på där inne :( kändes inte som ett barnrum då!



Vet inte vad jag ska skriva, vill skriva något uppmuntrande och bra, men allt känns som att det blir fel!



Kram på dig gumman <3

2012-03-05 @ 17:10:36
URL: http://tirja.blogg.se/
Postat av: Kicki

Nej visst Annie, kan det vara så!! Som förlossningsdepressioner t.ex.. det är knappast något man ber om.. vilket det aldrig är när det är en depression.. och man VÄLJER givetvis inte att vara ledsen! Men belöningssystemet i kroppen kan göra det.

Hjärnan väljer enklaste sättet att hitta belöning på, och om hjärnan väl har fått smak på det, så kan det vara svårt att ta sig ur det.

Det kanske låter konstigt, men det vi lever på belöning.. allt vi gör bygger på belöning.

Att äta ger belöning. Att vara glad ger belöning, att vara ledsen..att vara arg, att inte känna.. vad vi än gör så ger det belöning på ett eller annat sätt, och det är det som får oss att fortsätta.

2012-03-05 @ 18:42:58
URL: http://ekogatan.blogg.se/
Postat av: Angelica

Verkligen ett bra och tänkvärt inlägg, det ska jag ta med mig till den dan jag är ansvarig för ett liv, även om det känns väldigt långt bort just nu :) det där med depression kan jag förstå vad du menar även om jag har svårt att ta det till mig, jag ser ingen som helst belöning i att vara deprimerad, bara straff. Men jag antar att du läst och vet mer om det där än mig så lämnar det där :) Har förstått att du gärna vill ut i världen och det finns en tid för allt, när det är rätt ska du se att du kommer iväg!:) Vart vill du åka?

2012-03-05 @ 20:07:33
URL: http://anejlica.blogg.se/
Postat av: Annelie

Jag förstår absolut det med belöningar för hjärnan, bara att det sammankopplas med depression jag inte håller med om :) Depression är ju ett helt annat tillstånd än att vara ledsen eller nere.

2012-03-05 @ 20:52:15
URL: http://anneliemedmera.blogg.se/
Postat av: Kicki

Jag har läst på om det, och jag har sett dokumentärer om det, och när man hör det av dom som kan förklara det så låter det tusen gånger bättre än när jag försöker förklara det.

Jag vet inte hur jag ska kunna säga.. en depression är ett fel på belöningssystemet.

På psykologin berättade dom att hjärnan lever på belöning..

Allt vi gör IGEN, gör vi för att få belöning.. för att vi FÅTT belöning, annars skulle vi inte fortsätta.

Det måste ge mer än det tar, för att man ska kunna fortsätta.

Jag som deprimerad kan inte känna det, förstå det eller ändra det.

Det är bara undermedvetet.

Det är också av den anledningen vi ibland gråter, utan att veta varför.

2012-03-06 @ 10:26:52
URL: http://ekogatan.blogg.se/
Postat av: Kicki

Jag tycker det låter mycket troligt efter vad jag hört och läst, men det är inte säkert att det är rätt för det.

Däremot är så är det rätt för mig, det är vad jag tror på. :)

2012-03-06 @ 10:29:10
URL: http://ekogatan.blogg.se/
Postat av: Annelie

Jag har läst både psykologi a och b men kan inte komma ihåg något sånt... Men säger du det så. Jag tror att depressioner i största fall beror på att det fattas något i kroppen eller finns för mycket, tex hormoner. Sen används ju ordet depression i många fall fel också, bara för att man är väldigt nere så behöver man inte vara deprimerad. Men ja, man får tro vad man vill, och jag har ingen fakta just nu på att jag har rätt :)

2012-03-06 @ 17:55:12
URL: http://anneliemedmera.blogg.se/
Postat av: Kicki

Ja, men så är det ju! Håller absolut med. Men det är så mycket som händer med kroppen. Jag tror inte vi pratade om belöningssystemet på psykologi A, utan det var nog på KBT:n, och sen på genom de dokumentärer jag sett och i böcker jag läst.

Nu tog jag bara det första jag såg:

http://www.hjarnguiden.se/index.php?option=com_content&view=article&id=43&Itemid=53



Låt säga att depressionen inte kommer plötsligt, utan smyger sig på, så kan det bero på att man helt enkelt fått mer belöning av att vara ledsen än av att vara glad.

Det kan också vara så att man varit deprimerad, men inte tar sig ur det eftersom man blir mer motiverad att stanna i det. (undermedvetet)



Sorg, fett, socker, sex, glädje, motion, svält, m.m..

Vi tar dom lätta vägarna till belöning, även då det är de vägar vi absolut inte bör ta. Utan att ens veta om det.

2012-03-07 @ 11:29:37
URL: http://ekogatan.blogg.se/
Postat av: Annelie

Som sagt, belöningssystem vet jag mycket väl om, men att de ligger bakom att man får en depression håller jag med det jag vet inte med om. Sen att det kanske uppträder under en depression vet jag inget om, men att det skulle orsaka tror jag inte. Och det såg jag inte på din länk heller ;)

Agree to disagree :)

2012-03-10 @ 07:49:57
URL: http://anneliemedmera.blogg.se/
Postat av: Kicki

Yes I do, I agree to disagree! :)



(Den Måste inte vara det som ligger bakom dock, det håller jag med om! Men Kan vara.) :)

2012-03-10 @ 20:23:20
URL: http://ekogatan.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback