Sjuka barn måste vara friska...

Då inlägget var som skrivet för att misstolkas så omformulerar jag det lite, och hoppas på att det ska gå fram på ett bättre sätt.
 
Jag råkade höra ett samtal härom dagen om VARFÖR vi inte har tid att låta barn vara sjuka längre.
Och jag håller verkligen med. 

Jag tycker verkligen inte att det är okej att skylla på skola eller jobb om man har ett sjukt barn som behöver vara hemma..
Vad du än har för skoluppgifter så måste sjukt barn gå före. 
Har ditt barn magsjuka, men slutar kräkas dag 1.. MYS DÅ dom kommande två dagarna man ska vara hemma med sina barn. Herregud, är det så mycket begärt?? Nej det är faktiskt inte det. 

Sen förstår jag inte hur man kan vara så självisk att man tar med barnen på badhuset/djungelhuset/stan, när dom just haft magsjuka. Förutom att det säkerligen är jobbigt för barnen, så är det just därför magsjuka cirkulerar. 

Kan vi ta hand om våra barn så som dom är värda?
Kan vi ge våra barn allt vi har, medans de fortfarande är små? 
2012-10-27 @ 12:10:00 Allmänt Permalink


Kommentarer
Postat av: Sara

Nu måste jag faktiskt säga att jag inte alls håller med! Jag pluggar FÖR mina barns skull, för att jag ska ha en utbildning så att jag har råd att ge dem varma kläder och tak över huvudet. Och att barnen blir sjuka är det mest olägliga som finns. Vi har så himla många obligatoriska dagar som man isf måste ta igen terminen efter ifall man missar. Det betyder inte att mina barn är ett misstag som jag prioriterar bort!! Att kunna vara hemma och mysa med dem är en lyx som jag önskar alla föräldrar, men vardagen ser inte alltid ut så - speciellt inte för en ensamstående förälder. Här får jag pussla, trixa och trolla med varenda anhörig jag har för att få sjukdagarna att gå ihop - så att läsa att det är för att jag ser dem som ett misstag är ganska provocerande! Jag förstår din infallsvinkel, men jag anser att du måste bredda ditt sätt att se på saken för att kunna ha förståelse för alla människor. Eller så får vi helt enkelt vara ense om att vara oense.

Svar: Spännande sätt att se på saken. Min fråga är: Om det händer ditt barn något IDAG... skulle du då inte ångra att du inte tog tillvara på tiden du faktiskt kunde ha haft med ditt barn?
(Om det är så att du lämnar sjuka barn på förskolan för att hinna med egen skola)
Självklart ska man kämpa för skolans och jobbens skull, GIVETVIS.. men man kan inte lämna SJUKA BARN PÅ FÖRSKOLAN, för dess skull. *
Då har man gått för långt, och för mig är det PUNKT.
Jag förlorar redan varannan vecka med mitt barn, vilket är plågosamt till tusen.. jag har själv pluggat och jag har själv jobb jag behöver hinna med.
Men jag kommer aldrig sätta mitt barn i andra hand.
Jag har hennes NU, inte hennes framtid.
Man kan välja att förstöra deras Nu för att trygga deras framtid, eller så kan man försöka hinna med båda.
Sista frågan blir... går du själv på skolan med magsjuka eller hög feber?
Kicki

2012-10-28 @ 10:56:52
URL: http://mammasara.blogg.se
Postat av: Annelie

Nu tror jag Sara menade så som jag/vi gör. Vi pluggar och jobbar så att vi som familj ska få det bra! Och när barnen är sjuka så är det inte alltid vi som är hemma med dem då det helt enkelt inte alltid går, utan det kan bli någon annan släkting. Vi lämnar inte sjuka barn på dagis! Det betyder verkligen inte att jag älskar mina barn mindre eller vill ha dem mindre än någon annan som kan vara hemma varje gång de är sjuka. Och skulle någon få för sig att kalla mina barn misstag så skulle jag bli jäkligt arg. Kram

2012-10-29 @ 10:09:10
URL: http://annneliemedmera.blogg.se
Postat av: Kicki

Jag förstår inte varför ni tolkar det så som ni gör.
Det här inlägget handlar om att lämna sjuka barn på dagis... inte föräldrar som behöver stöd någon gång då barnen är sjuka.
Jag vet föräldrar som lämnar på dagis/skola gång på gång även då barnen är sjuka. Barnen orkar inte!!!
LÅT BARNEN DÅ VARA HEMMA. Och någon enstaka gång, ta vara på tiden med barnen.
Jag skulle också kunna be min mamma passa Agnes om jag vet att jag verkligen skulle behöva gå på skolan, men jag skulle inte låta dom gå på dagis.
Läs vad jag har skrivit istället för att tolka något annat.

2012-10-29 @ 22:42:47
URL: http://ekogatan.blogg.se
Postat av: Annelie

Men Kicki, som det är skrivet kan jag tyvärr inte tolka det annorlunda. För som du skriver verkar det som att du tycker att föräldrarna ska vara hemma med barnen. Jag förstår att du tycker det är jobbigt att missuppfattas, men texten är skriven så att iaf jag tolkar det som jag gör. Och jag tycker absolut också att barnen ska vara hemma (hos sig själva eller annan) när de är sjuka!

Svar: Ja då har jag väl skrivit det konstigt då. Men om man skaffar barnvakt för att barnen ska få vara hemma, så låter man dom iaf VARA HEMMA... man tvingar dem inte gå på dagis sjuka.
Jag menar iallafall att jag tycker sjuka barn få vara hemma. Och att vi borde ge dem de lilla att försöka vara hemma med dem då de är sjuka..
Och förutom det så kan jag också erkänna att jag kan tycka att "vi" idag alldeles för lätt lämnar barnen på dagis vart vi än är och vad vi än gör.. rätt otroligt att vi sätter barn till världen, men vi låter andra uppfostra dem.
Sen tycker jag ABSOLUT att barnen ska få gå på dagis, även om vi kanske är hemma och söker arbete eller annat, det är jag mycket glad för, då jag jobbar med barn för att jag VILL jobba med barn. Men vissa barn är mer på dagis/skola än vad de är hemma, och de gånger de kommer med 39 graders feber, eller dagen efter magsjuka så tycker inte jag, och kan inte tycka att det är okej.
Kicki

2012-10-30 @ 09:53:38
URL: http://anneliemedmera.blogg.se
Postat av: Annelie

Jag tycker inte heller att det är okej, jobbigt för barnen och väldigt stor smittorisk :( Men dagis skickar väl hem barn med feber? Har läst mycket om virus och bakterier nu, riktigt skrämmande!

2012-10-30 @ 16:00:34
URL: http://anneliemedmera.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback