Frukostfrallor på surdeg

Mmm... så gott!
Det här är ett perfekt recept för otålmodiga nybörjare som mig! :)
Du gör degen på kvällen och låter jäsa i kyl över natten och bakar i ugnen på morgonen medan du dukar fram resterande frukost, och njuter sedan av brödet tillsammans med en god kopp te?

Foto: Kicki Johansson

DAG 1, TIDIG KVÄLL:
50 g surdegsvetegrund
250 g vatten
3 g jäst
350 g vetemjöl special krav
7 g (1 tsk) salt
10 g (1 msk) hela linfrön
20 g (2 msk) solroskärnor
Rör ihop allt utom salt för hand. Låt vila 30 min, tillsätt salt och blanda någon minut.
Täck med plast och låt jäsa i 1-1 1/2 timme. Dela degen i 6 delar och runddriv delarna.
Lägg dem på ett bakplåtspapper på en bricka och in i kylen till nästa dag!

DAG 2, MORGON:
Ta fram bullarna ur kylskåpet och sätt ugnen på 275 grader med en plåt i mitten och en oöm plåt på nedersta hyllan. Låt ugnen bli riktigt varm. Pensla bullarna med vatten och strö ev. på lite solroskärnor eller linfrön.
Sätt in bullarna i ugnen och lägg några isbitar på den nedersta plåten.
Sänk värmen till 250 grader och låt stå i 15-20 minuter eller tills de fått fin färg.
Jag använde några delar vanligt vetemjöl och några delar rågmjöl den här gången, dock större mängd vetemjöl eftersom jag har fått lära mig att brödet inte blir bra om man använder mer rågmjöl än vetemjöl.

LYCKA TILL!
2011-07-02 @ 10:58:46 Recept Permalink


Kommentarer
Postat av: Haakonalba

This page is very informative and interesting although often sad and upsetting.

2011-09-20 @ 11:36:59
URL: http://haakonalba.blognext.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback