Sugen på lite kalvmage??

Två personer vars bloggar jag läser, har nyligen skrivit om ost och löpe och jag har hört att det talas mycket om det, så det ligger väl i tiden att jag slänger in ett litet inlägg om ostar också!

Förutom att många ostar innehåller flera E-ämnen så innehåller även osten löpe.
Vad är då löpe?
Det är just kalvmage.
Man maler djupfrysta kalvmagar, lägger dem i en lösning och tillsätter syra. Efter neutralisernade av syran filtreras löpet i flera steg och sen koncentraras till önskad styrka.
I Sverige kommer den mesta löpen från import eftersom det inte slaktas tillräckligt med kalvar i landet.
Och vad vet vi om djurskötseln i andra länder??
(inte nödvändigtvis sämre, men ändå mest troligt.)
Tack wikipedia!

"Löpe kommer från kalvmagar och det förekommer att man på en nyfödd kalv opererar in en shunt till magen så att man ka ta löpe flera gånger innan kalven slaktas.

Djurhållning enligt Krav skiljer sig inte mycket från vanlig djurhållning. Kalvarna tas från mamman när de är tre dagar om jag inte missminner mig. Att löpe i Kravmärkta ostar skulle vara framtaget på ett för djuren bättre sätt än för andra ostar är inget än önsketänkande. De långa djurtransporterna är samma för alla djur oavsett om det är från Krav-gårdar eller ej."

"På sätt och vis är har de mjölkproducerande djuren det värre än de som hålls för slakt. Alla drabbas av de bedrövliga transporterna och att stå i kö för att dödas men djur som hålls för köttets skull får gå mer lösa och kalvarna får gå med sin mamma länge."

"I Finland är det förbjudet med animalisk löpe."

Hittade på google.

Skulle kunna hitta ännu mer och skriva om, men det är redan nu risk på att folk inte kommer orka läsa.

Alternativ på ost utan löpe:
Västan ekologisk
Fontanas fetaost och halloumi
Valios Emmertal (finns på ICA maxi)

Vet ni om några andra ostar??


Kan du tänka dig att betala lite mer för en ost utan löpe??



//Kicki
2009-09-17 @ 19:44:19 Djur&Natur Permalink


Kommentarer
Postat av: Kickan

Oj,shit! undra om man ska ta bort osten nu?!

Klart jag skulle betala liite mer för en ost utan kalvmage.. usch!

2009-09-17 @ 19:52:09
URL: http://kick86.blogg.se/
Postat av: Enas

oj fy vad äckligt! klart jag skulle betala mer.



kram!

2009-09-18 @ 12:58:16
Postat av: Sarah

Jag skulle kunna betala mer!

2009-09-20 @ 09:57:16
URL: http://sarahburstroms.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback