Men fisk är ju djur!?

Vad man får säga och inte får säga när man jobbar på förskola är inte lätt alla gånger!
Idag kom min arbetskollega in och berättade att ett barn hade frågat:
"Äter Kicki det här?"
"Jaa" Svarade Thomas, min kollega.
"Men hon säger ju att hon inte äter djur, fisk är ju ett djur!"
Då vill jag bara gå in och förklara hur det ligger till, men jag får ju inte.
"Jo barn.. så här känner jag. Att äta djur är enligt mig helt okej... om djuren levt helt okej, vilket de flesta eller iallafall många INTE har! Så jag tog valet att försöka göra en skillnad, minska på efterfrågan vilket minskar mängden antal plågade djur! För bara så ni vet det, så plågas de stackars djuren fruktansvärt mycket! :) Tänk gärna på det nästa gång du stoppar in en bit korv i munnen!"

Jag vill gärna minska/sluta äta fisk också eller bara äta viltfångad fisk, men jag måste ta alla steg i min fart och jag inbillar mig att fiskarna har det lite bättre än gris och ko t.ex.
Nej jag skulle aldrig säga så till något barn. Men det är tråkigt att dom inte får veta hur det är och sen ta ett eget beslut!
2010-05-18 @ 22:05:49 Allmänt Permalink


Kommentarer
Postat av: Lena

Ja barn är härliga.. men svårt för dem att förstå sånt där :) Det är ju ganska mycket svart och vitt när det gäller barn, om du förstår vad jag menar? haha.



Hur har ni gjort med Agnes förresten? Vad äter hon?På dagis osv..



Ha det fint.

Kraam!

2010-05-20 @ 13:26:03
URL: http://lenaloo.blogg.se/
Postat av: Lena

Ja hon växer på sig ordentligt :)

Vi ska upp till öset i sommar. ev över yran. Tänkte att det är flest man känner hemma där då. Är ni i stan då?



Mira äter ju bara vegetariskt hemma, och ska även göra det på dagis. (Hon ska börja i mitten av augusti)Men jag har sagt till hennes pappa att han gärna kan ge henne fisk, så länge den är reko, för det är bra att äta för di små. Men inget kött. Det får hon när hon själv börjar fråga efter det. Dock inte hemma hos mig. Jag äter ju nästan inget och väldigt sällan saker från djur själv, och vill inte bidra mer än nödvändigt till den grejen. Så därför vill jag inte köpa hem fisk och kött, men ost, ägg och mjölkprodukter köper jag dock till henne. Det är viktigt för henne att få i sig det. Som vuxen klarar man sig, men inte som barn. Sen får vi se hur det blir. Vill hon äta kött och fisk sen kommer hon självklart få göra det. (Fast inte hemma hos mig då.. haha)



Det kanske blev lite rörigt detta, men men :P

Puss puss!

2010-05-21 @ 15:30:54
URL: http://lenaloo.blogg.se/
Postat av: Lena

med saker jag äter från djur, så menar jag mjölk, ägg, ost osv.. (Jag äter ju inge fisk eller kött) :)

2010-05-21 @ 15:39:20
URL: http://lenaloo.blogg.se/
Postat av: Smsa Låna

Jag råkade snubbla in på din blogg av en ren slump och jag har läst några av dina inlägg - det märks att du gillar att skriva :)

2011-07-19 @ 18:52:16
URL: http://smsalåna.nu

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback