Ett beroende som kan bli ett missbruk.

SOCKER... Ett beroende som kan bli ett missbruk.
Negativa biverkningar av socker:
Karies
Fettma
Försvagar immunförsvaret
Beroendeframkallande
Blodsockernivåerna får arbeta hårt.
Hämmar tillväxthormoner
Sänker enzymernas förmåga att fungera
Sämre motstånd mot infektioner och bakterier
Jobbiga dagar med humörsvängningar
Följdsjukdommar som diabetes och hjärt- och kärlsjukdommar m.m.

Positiva sidor med socker:
Gott.

Negativa sidor hos frukt:
Karies 
Högre blodsockernivåer (vilket kan stabiliseras med t.ex ett glas mjölk el. likn.)


Positiva sidor hos frukt:
Vitaminer
Antioxidanter
Mineraler
Fibrer
Uppiggande
Hälsosamma vanor
Med mera!

Vill du göra ditt bästa för ditt barn?
Ditt bästa, är INTE att ge socker.. ditt bästa är att INTE ge socker.
Vilket för mig inte betyder att man ska utesluta allt socker.. det gör iallafall inte jag.
Min Agnes kan få smaka av allt, men i små mängder, och vid rätt tillfällen!

Till alla föräldrar som lider av fettma, övervikt, bantar själva, eller liknande..
Vill ni att barnen ska gå i samma fälla, eller vill ni att era barn ska få sunda och bra grunder?
Vill ni att barnen ska få må bra?
Att ge sunda och hälsosamma matvanor som förhoppningsvis kan vara livet ut.

Handlar det om att lätt göra sig populär hos sina barn?
Handlar det om att köpa sina barn?

Att hitta en bra anledning till att ge sina barn socker, det är svårt för mig.

En frukost med för mycket socker kan förstöra en hel dag.
När barnet får i sig för mycket socker redan vid frukostbordet, går blodsockernivån upp och ganska snart ner igen.. det som händer då är att kroppen signalerar att barnet behöver mer socker. Blodsockerkurvan är nere och barnet orkar inte mer.. MER SOCKER! plötsligt är barnet i en berg- och dalbana i blodsockerkurvan.
Det kan leda till för mycket energi och för lite näring. Och att barnet får en mycket jobbig dag.
Hur snäll är man som förälder då? 
Många vet nog inte om det här, och många väljer nog att inte tänka på det.. men jag försöker få upp fler ögon! Hjälp era barn att få en bättre dag! 

Jag kan ge annat än socker.. jag kan ge kärlek!

2012-04-18 @ 13:57:49 Allmänt Permalink


Kommentarer
Postat av: Annelie

Frukt är så mycket godare än godis! Eller kanske inte choklad... ;) Vilken mysig påsk!

2012-04-19 @ 23:24:43
URL: http://anneliemedmera.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback